Brazilie 04-02-2016 tot 26-02-2016

10 februari 2016

Carnaval in Rio de Janeiro

Rio is echt een mooie stad. Zon, zee, strand. Velen zijn buiten verkleedt in hun carnavals outfit. We hebben veel leuke kostuums gezien, zoals Jack Sparrow, Het meest voorkomende outfit wat de mannen dragen is Super Mario en voor de vrouwen is dat Wonder Woman. Er is veel te doen in rio zoals bergen beklimmen, uitzichten, parken en stranden. We hebben gezwommen, gefeest, activiteiten gedaan en lekker gegeten.

Ik wilde heel graag hanggliden. As usual ging Andrea mee. (Net als toen met parasailen en parachute springen) Het ging bijna niet door, want op de dag dat we zouden springen ging het regenen. Echt, elke dag tot nu toe was het zonnig en mooi weer, maar vandaag was het bewolkt en ging het regenen. Via whatsapp hielden we contact met de hangglide instructeur. Ik had eigenlijk geen zin meer, maar Andrea had mij overgehaald om toch te gaan. Dus ondanks de regen hebben we toch een taxi genomen naar de meeting point.

Gelukkig stopte het met regenen en was het ook mogelijk om te springen. De instructeur had voor we vertrokken namelijk gewhatsapped: Weather is not good to fly this morning. Gelukkig hadden we dat niet gelezen, anders waren we niet gegaan.

Het hanggliden zelf was echt leuk, maar wel heel eng. Je rent gewoon samen met je instructeur van een hoge berg af. Ik vond wel dat de instructeur mij iets te weinig tijd gaf om het rennen te oefenen. Daardoor maakte ik ook niet genoeg vaart tijdens het rennen. Het is ook een grote mindfuck. Aan de ene kant moet je hard rennen om vaart te maken, maar aan de andere kant ren je gewoon een berg af. Ik rende ook niet snel genoeg, maar het ging gelukkig wel goed. Ik schreeuwde zo hard toen ik die berg af ging. Wat een adrenaline kick. Het voelt echt alsof je vliegt. De wind, de snelheid en het uitzicht van rio. Dit was het waard.

Toen ik sprong en schreeuwde dacht Andrea: waarom doe ik dit? Omdat Tam wilde hanggliden. Ze vond het ook heel leuk, maar dit was wel de laatste keer dat ze zoiets doet haha.

Ubatuba
Met 102 stranden en een huisje in het oerwoud was het een echt paradijs. De reis erna toe was al mooi, vanaf de berg zagen we verschillende stranden en stadjes. We zaten bij een gezin met een dochtertje van 2 jaar zij heet Maya. In de avond werd de lekkerste thuis gemaakte hamburger van Brazilie voor ons gemaakt.

Pantanal tour
In dit natuurgebied zijn jaguars maar wij gaan in het regenseizoen en dan zie je ze alleen op grote borden langs de weg.
Onze slaapplaats was op een met water omgeven boerderij met kippen , paarden en krokodillen.
We zijn wezen paardrijden, kanoën, nacht wandeling, piranja vissen en hebben gedanst in de regen. Andrea is een pro met paardrijden. Voor Tam was het de eerste keer. Natuurlijk deed zijn paard moeilijk. Eeuwig water drinken en dan hard terug rennen omdat het paard teveel achter liep. Toch was het een leuke eerste ervaring, omdat we door hele mooie plekken reden.

We hadden echt geluk met het weer. Het hele weekend hadden we goed weer en pas op de dag dat we vertrokken ging het regenen.

Bonito

Bonito was echt geweldig. In onze hostel was het mogelijk om verschillende tours te boeken. We hebben een dagtour gedaan waarbij we de hele dag gingen hiken en naar verschillende watervallen liepen. Het regende hard en de looppad was niet gemakkelijk te bewandelen met onze slippers. Het pad was modderig. Soms bleef een slipper vast in de modder tijdens het lopen. Na een tijdje lopen waren we eindelijk bij de eerste waterval aangekomen. We dachten dat we ze gewoon gingen bekijken, maar we mochten ook zwemmen bij de waterval. Dit was echt vet. Het maakte de tour meteen leuker.

De volgende dag hadden we een snorkel tour gedaan. We vroegen wat de beste snorkel plek is om te doen: Prata river. WOW. Dit was zoveel beter dan ons snorkel ervaring in Vietnam. Het water was zo helder. Zoveel kleuren, groene mos, blauwe vissen. Je zag veel verschillende soorten vissen voorbij zwemmen. Dit was echt een geweldige belevenis. Hiervan heb ik ook veel van gefilmd.

Na het snorkelen zijn we meteen doorgereden om te gaan raften. Dit deden we met een groep van 10 man. Steeds peddelen met af en toe een kleine waterval waar we vanaf vaarden. Op een schaal van 1 tot 5 was dit een 0,5 qua hoe heftig het is. Hopelijk is het raften in Chili wat spannender.

Opvallende punten:
Warmste dag was 37 graden.
Braziliaanse helpen je graag (ongevraagd) met de weg wijzen en een lift geven. Kan ik (Andrea) nog wat van leren.
We zijn gelukkig nog niet ziek geworden ( klop klop).

1. Roeland:
    28 februari 2016
    Goedemorgen TamDrea,
    Super vet om te lezen over jullie belevenis en al zoveel meegemaakt na ruim 3 weken. Hanggliden is echt tof en dat Andrea meegaat verbaasd mij niets . Heb het zelf willen doen bij de mont blanc maar toen was het weer wel te slecht. Geniet van jullie reis en ik lees het wel, heb me ingeschreven. Gr roeland
  2. Nathalie Meijerink:
    28 februari 2016
    Hey moppies wat een super ervaringen allemaal ! Echt onwijs mooi ook die foto s !!! Leuk om te lezen dikke knuffel van mij ;)
  3. Peter:
    29 februari 2016
    Hoi Andrea en Tam,

Wat een mooie reis maken jullie. Ik houd mij aanbevolen voor de volgende verslagen hoor.
    Geniet ervan.
  4. Ingrid drost:
    1 maart 2016
    hoi lieve buurtjes

wat fijn iets van jullie te zien.
    jullie genieten erg.
    wij maar kou lijden hier.

veel plezier

jan en ingrid
  5. Susan-Jane:
    1 maart 2016
    Hey guys,

Wat leuk om jullie avonturen te lezen!
    Wij zijn helemaal niet jaloers! !

Geniet er maar van!
    Groetjes Ike & Susan-Jane